Kim de Wit-Verhoeven
Medewerker Gemeente Contact Centrum
"Ik vind Waalre echt heel leuk: je kent iedereen, loopt overal binnen en helpt inwoners daardoor sneller."
In een kleine, compacte gemeente sta je in direct contact met de inwoner. Iemand die zich daar iedere dag voor inzet, is onze medewerker Gemeente Contact Centrum Kim.
‘’Het moet niet om mij draaien, maar om de ander’’ antwoord Kim direct als we haar vragen naar haar motto. Kim de Wit is medewerker Gemeente Contact Centrum en staat onze inwoners en andere betrokkenen dagelijks te woord aan de receptie en telefoon. ‘’Als ik iemand blij kan maken, dan word ik daar blij van’’ legt Kim uit. ‘’Ik probeer in mijn werk alles op alles te zetten om mensen te helpen.’’
Hoe voer jij jouw functie uit?
‘’Het Gemeente Contact Centrum is het eerste aanspreekpunt van de gemeente Waalre. Ik krijg veel vragen en ga dingen uitzoeken om inwoners verder te helpen. Ons werk is multifunctioneel en allesbehalve saai. Als je ziet wat wij allemaal doen en weten… We onderscheppen veel om de afdelingen te ontlasten. We hebben een interne kennisbank als helpend handje. Is het een specialistische vraag, dan schakelen we door naar de afdeling.
Als er een evenement in het Huis van Waalre is, ben ik een bezig bijtje. Ik loop altijd even met bezoekers mee, bied koffie aan of maak een praatje. Ik help mensen bij de bieb en in het voorjaar laat ik graag de kuikens bij de vijver in de tuin zien. Het is een kleine moeite. Je bent een stem en gezicht van Waalre. Of ik dat nu ben of een collega, er is altijd iemand waar mensen bij terecht kunnen. Er is mogelijkheid om persoonlijk een vraag te stellen. En als ik beloof dat ik erop terugkom, dan kom ik daar altijd op terug. Ook als ik een halfuur langer moet blijven. Want ik weet hoe vervelend het is als je zelf op een telefoontje zit te wachten.’’
Hoe verloopt het contact dan?
‘’Mensen zijn niet altijd blij als ze bellen, bijvoorbeeld omdat de straatverlichting het niet doet. Uiteindelijk worden ze blij als de lampen weer aanspringen, zeker als ze dat niet hadden verwacht. Soms bellen ze schoorvoetend op om iets te melden. Maar dan zeg ik altijd: melden is goed want daar wordt de gemeente alleen maar mooier en beter van! Hoe vriendelijker ik ben, hoe makkelijker zo’n gesprek gaat. Je moet veel begrip tonen en je verplaatsen in iemands schoenen. Niet iedere inwoner stoort zich aan hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat het probleem er niet is. Niks is gek of stom of onnodig, bij de gemeente nemen we alles serieus en proberen we het samen op te lossen. Niet iedere melder is het altijd eens met ons besluit, maar ik kan wel uitleggen waarom we iets wel of niet doen. Uiteindelijk zijn mensen in ieder geval blij dat ze de reden kennen. Door te investeren in de relatie doen mensen sneller iets voor je, ook de partners buiten. Dat is de sterke kant van het Gemeente Contact Centrum. Begripvol en empathisch zijn. Inwoners willen gehoord worden.’’
En hoe is de samenwerking intern?
‘’Ik vind Waalre echt heel erg leuk. Ondanks zoveel afdelingen en verschillende collega’s, van burgemeester tot wethouder tot Gemeente Contact Centrum, ik ken iedereen. Je kunt overal zo binnen lopen en er is altijd iemand die het antwoord heeft. Zo kan ik de inwoner sneller helpen. De organisatie voelt klein. We zijn heel behulpzaam naar elkaar. Als er minder bezetting is bij een andere afdeling, ondersteunen wij door taken over te nemen. Ik heb veel geluk met mijn directe collega’s die veel weten. De afgelopen jaren heb ik heel veel geleerd. Ik heb in Waalre gewoond en gewerkt maar wist weinig van Waalre. Nu weet ik waar projecten en nieuwbouw plaatsvinden, wanneer evenementen zijn en ga zo maar door. Maar ik kan nog veel meer bijleren, want elke dag is er toch weer iets nieuws. Weet je wat ook heel leuk is? De Waalre Academy. Bijvoorbeeld bij de cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’ kijk je een avondje live mee en dan leer je hoe het werkt. Als je niet uit de gemeentewereld komt, weet je daar niks over. Je kunt cursussen volgen overal allerlei thema’s binnen de gemeente en dat vind ik echt interessant. In mijn werk heb ik daar veel profijt van!’’
Wat is voor jou de meerwaarde van werken voor Waalre?
‘’Ik heb nooit bij een andere gemeente gewerkt, maar het is goed geregeld hier. Dat ervaar ik zelf en hoor ik ook van anderen. De werkplekken zijn lekker open, je spreekt elkaar makkelijk aan. Misschien is dat ook het gebouw? En de locatie is echt uniek. Je zit letterlijk te lunchen in het bos. Ik vind het een superleuke baan, ik blijf hier tot mijn pensioen.’’